perjantai 9. heinäkuuta 2010

Lappi/Norja/Ruotsi-matka part.1

Eli nyt on luvassa piitkä postaus kesälomareissustani Lappiin, Norjaan ja Ruotsiin :) Kirjoitan tämän päiväkirjamerkintöjeni pohjalta pienien lisäysten/tarkennusten kanssa. Nauttikaa! :)
Part 2 käsittelee sitten kuvia (maisemat).
Part 3 käsittelee sitten ostoksia, joten niistä en puhu tässä postauksessa ollenkaan!

26.6.2010
koti-Varkaus-Joensuu-Koli
246 km

Raise your hands and reach the sky

Eli nyt ollaan taas tien päällä. Tavoitteena olisi lopulta päätyä Pohjois-Norjaan - Lofooteille. Matka seuranani minulla oli äiti, isä ja Kate, joka saapui juuri sopivasti torstaina EuroTour´10:ltä  kotiin.

Aamulla alettiin pakata autoa ja meniköhän siinä melkein koko päivä. Siinä puoli seitsemän aikoihin päästiin lähtemään kotoa ja ajettiin Varkauden Mäkkäriin syömään ;D Siitä sitten ajettiin Joensuuhun (haluttiin näyttää Joensuuta Katelle) ja siitä sitten Kolille. Upeita maisemia on jo nyt nähty!
Matkalla Joensuusta Kolille tiellä oli hirvi, joka oli aika utelias... :)
N. klo 23.00 oltiin Kolilla ja mentiin huipulle katsomaan maisemia. Nähtiin samalla auringonlasku <3
Yövyttiin "luvatta" Kolin satamassa... "Luvatta siksi, koska siellä oli kyltti "No camping!". ^^ No, kukaan ei tullut häätämään pois!

27.6.2010
Koli-Nurmes-Kajaani-Pudasjärvi-Ranua
474 km

I am the dark side of you

Aamulla herättiin yhdeksän ja kymmenen välillä. Ajeltin Kolin keskustaan, mutta matkailumyymälä oli kiinni... Ajettiin "Kolinporttiin" ja sieltä sai onneksi ostettua matkamuistoja.
Ollessamme matkalla Nurmekseen bongasimme Suomen Kivikeskuksen ja päätimme poiketa siellä. Kivikeskuksessa pääsimme tutustumaan Kivilouhoksen museoon ja louhokseen. :)
Nurmeksessa kävimme Bomba-talolla ja siellä oli kaunista!
Nurmeksesta ajettiin sitten Kajaanin ja Pudasjärven kautta Ranualle.
Aloitin tänään uuden käsityöprojektin: tumman aniliinin huiviliivin...
Oon nyt lueskellut Stephenie Meyer:n Uusikuuta. Alkaa käydä ihan mielenkiintoiseksi! ;)
Yövyttiin Ranua Zoo Campingissä, joka on melko uusi leirintäalue. Päästiin suihkuun! ^^ ;D

28.6.2010
Ranua-Rovaniemi-Kittilä-Levin huippu
265 km

Out of the Wind

Heräilin aamulla siinä yhdeksän jälkeen. Aamupalan jälkeen lähdettiin käymään Ranuan eläintarhassa. Nähtiin mm. jääkarhuja, karhuja, ilves, ahmoja, susia, pöllöjä...
Ranualta ajeltiin Rovaniemelle, jossa käytiin kaupassa. Pienen etsinnän jälkeen löytyi Prisma.
Rovaniemeltä ajettiin vähän matkaa ja pysähdyttiin syömään. Naureskeltiin, kun samalle P-paikalle meinasi pysähtyä "meidän Ranuan yönaapurit". Kun huomasivat, että me oltiin "tuttuja", ne ajo vaan ohi. Tyypillisiä suomalaisia!
Ajeltiin Kittilän läpi ja siitä sitten Leville. Löydettiin ihana näköala-leiriintymispaikka melkein Levin huipulta. Illalla (kymmenen jälkeen) lähdin kuvaamaan yötöntä yötä. Kävelin aivan Levin huipulle ja siellä oli sitten rakennettu polku ja hauskoja opastauluja. :)
Oli ihanan rauhoittaaa kävellä yksin ja valokuvata. Ja kuunnella musiikkia. Se oli ihanaa - omaa aikaa. En nähnyt kuin 4 ihmistä tuona reilun tunnin aikana ja suurimman osan ajasta sain olla ihan yksin. Välillä vain istuin penkeillä ja ajattelin (ja valokuvasin).
Pitkään aikaan minulle ei ole ollut niin rauhallinen ja stressitön oli. Oli ihanaa, kun oli omaa aikaa, minä todella tarvitsin sitä!
Sain luettua Uusikuun :)

28.6.2010
Levi-Muonio-Enontekiö-Kilpisjärvi
273 km

Ruska

Heräilin aamulla hieman ennen kymmentä. Syötyämme aamupalan, lähdimme etsimään Leviltä kylpylää, jossa voisi peseytyä.
Aamulla oli kuulemma parveillut poroja meidän auton ympärillä. On voinut olla hupaisa näky!
Saavuttuamme Levin keskustaan, huomasimme, että Levi Spa oli remontissa. Käytiin kyselemässä olisiko missään avointa kylpylää.. Ja oli.. YKSI! Hotelli Hullu Poro. :) Hotelli Hullussa Porossa meille kerrottiin, että meillä on vapaassa käytössä saunat, suihkut, kylmä allas (+4 astetta) ja poreallas, kun maksetaan 5€/ihminen.
Kun päästiin "hyvinvointitiloihin", huomattiin, että saunat eivät olleet toiminnassa. No, me käytiin altailla ja suihkussa.Saunojen puuttuminen ei ainakaan allekirjoittanutta haitannut.
Henkilökunta oli niin pahoillaan, etteivät saunat olleet toiminnassa, että he hyvittivät koko summan. Eli me päästiin ilmaiseksi suihkuun ja altaille. Ei hullumpaa! Kävin muuten kaksi kertaa kylmä altaassa! ^^
Ennen kuin lähdettiin Leviltä, käytiin kiertelemässä kauppoja.
Niin, ja nähtiin Levin keskustassa porotokka, IHAN VAPAANA! Cityporoja! <3
Leviltä ajettiin Muonioon, jossa oli muuten poikkeuksellisen lämmintä (+21 astetta).
Muoniosta ajettiin sitten kohti Enontekiötä ja Sannan Putiikkia, joka on todella monipuolinen sekatavarakauppa. Käytiin siellä myös viime Norjan reissulla.
Siitä sitten ajettiin Kilpisjärvelle, jonne saavuttiin n. klo 23.15. Yövyttiin aivan Saana-tunturin kupeessa. Nähtiin paljon lumihuippuisia tuntureita ja vuoria!

Päivänkappale:

30.6.2010
Kilpisjärvi-Vollan-Tromssa
163 km

On paratiisi meillä täällä näin

Heräilin aamulla siinä puoli yhdentoista ja yhdentoista välillä. Aamupalan jälkeen kävin vielä vähän kuvaamassa ja sitten lähdettiin ajamaan Norjaan, kohti Tromssaa. Huomaamattamme olimme nukkuneet Suomen tullirakennuksen "vieressä" (n. 200m päässä). Joten olimme pian Norjan puolella. Lähellä rajaa nähtiin todella paljon poroja (niitä oli varmaan yli 100).
Pysähdeltiin useaan otteeseen valokuvaamaan maisemia :)
Äiti, isä ja Kate vaihtoi rahaa Vollan-nimisessä pikkukylässä. Itse ajattelin, että yritän selvitä ilman käteistä -> kortilla mennään. Samalla keitettiin iltapäiväkahvit ja sitten jatkettiin matkaa.
Lopulta saavuttiin Tromssaan. Löydettiin leirintäalue Tromsdalenin kaupunginosasta.
Kun oltiin syöty, lähdettiin kävelemään tunturinäköala-hissille. Kävelymatkan pituus oli n. 3,5 km.. Aikaa kului rutkasti, sillä kartassa ei ollut kadun nimiä merkitty...
No, kun päästiin hissille, se oli juuri sopivasti lähdössä ylös. Minä pääsin 50 kruunulla (6,40€) ja muut maksoivat 99 kruunua (12,70€).
Ylhäältä (421 m:n korkeudesta) oli todella mahtavat maisemat. Näkymät oli yli Tromssan.
Huipulla syötiin jäätelöt...
Tulomatka leirintäalueelle sujuikin jo nopeammin...
Illalla äiti pesi pyykkiä (todellinen etu tuolla leirintäalueella - sai pestä pyykkiä, pientä korvausta vastaan!). Jouduin käymään kylmässä suihkussa, koska lämmin vesi oli loppunut... :/

1.7.2010
Tromssa-päivä

I walk forever

Heräilin aamulla siinä yhdentoista nurkilla. Syötiin aamupala, otettiin selvää bussiaikatauluista yms. koska asuntoautolla on vaikea liikkua kaupungissa ja paikoituksen löytäminen tuon kokoiselle autolle on vaikeaa ja paikoitusmaksut on ihan hirveen hintaisia.

Päivän asu:
-farkut (Gina Tricot)
-pitkähihainen (H&M)
-t-paita (Sannan Putiikki)
-huivi (Seppälä)
-nahkatakki (Rellun kulma)
-kengät (Carlson)
+nominationit (jotka kuvassa ei näy)

Eli... Mentiin bussilla kaupunkiin ja käveltiin Polaria-nimiseen  merimuseo/eläintarhaan. Oli ihan kiva paikka. Eläimiä sieltä siis myös löytyi: hylkeitä, rapuja ja kaikkea merenelävää.
Polarian jälkeen kierreltiin kaupungilla alennusmyynneissä, mutta en löytänyt mitään ihmeellisempää, koska melkeimpä kaikki oli tosi kallista... Tai, no olisin löytänyt verkkopaidan Vero Modasta, mutta ei ollut kokoja, luomiväripaletin H&M:stä (mutta en tiedä minkä laatuinen mahtaa olla...), neuleen, shortsit ja boleron Cubus:ta, mutta neuleissa ei ollut kokoja, sama juttu bolerossa ja shortsit maksoi n. 300 kruunua (vähän vajaa 40€). Käytiin BurgerKingissä syömässä.
Kun tultiin kaupungista, käytiin Jäämeren katedralilla. On muuten kaunis kirkko!
Illalla katsottiin Katen kanssa Karvinen 1&2. Ne on aina yhtä hyviä! Puhe suomeksi ja tekstit englanniksi, niin Katekin oppii suomea.

2.7.2010
Tromssa-Vollan-jossain Pohjois-Lofooteilla
416 km

Sea without a shore

Heräiltiin aamulla siinä ennen yhdeksää. Syötiin aamupala ja kävin suihkussa (josta tällä kertaa tuli tulikuumaa ja jääkylmää vettä vuorotellen). Sitten kirjauduttiin ulos leirintäalueelta ja lähdettiin ajamaan kohti Lofootteja. Matkan varrella muistettiin, ettei meillä ollut enää paljoa kaasua, joten lähdettiin ostamaan kaasupulloa. (Paljon kaasua oli mennyt eilen illalla lämmitykseen, koska oli todella kylmä). Kaasupullon etsimiseen meni muutama tunti, koska "oikeanlaisella" täytöllä olevia pulloja ei ollut paljoa myynnissä Norjassa. (Kaasupulloja on olemassa kolmenlaisia, ja meidän autoon käy sivusta täytettävä, jossa on ulkokierre). Norjassa myydään paljon päältä täytettäviä tai sivusta täytettäviä, joissa on sisäkierre. Lopulta ostettiin "oikeanlainen" kaasupullo ja adapteri, jonka avulla voi käyttää päältä täytettäviäkin.
Ajeltiin vuonoteitä pitkin, oli kyllä mahtavat maisemat. Hirveitä mutkia ja mäkiä liiankin paljon....
Illalla saavuttiin Lofooteille ja ajeltiin kohti pohjoista. Yövyttiin n. 85 km  Andenesistä (pohjoisimmasta paikasta) etelään olevalla P-paikalla.

3.7.2010
Jossain Pohjois-Lofooteilla-Andenes-Moskenes
437 km

Has no one told you she's not breathing

Tänään oli ajopäivä. Heräiltiin siinä ennen kymmentä ja aamupalan jälkeen lähdettiin ajelemaan kohti Andenesiä - Lofoottien pohjoisinta kolkkaa.
Andenesissä käytiin katsomassa majakkaa (onneksi ei menty kiipeämään portaita ylös sinne, koska minulla on lievä akrofobia (korkeanpaikankammo) ja todella voimakas avonaisten portaiden kammo).
Andenesistä ajoimme kohti Etelä-Lofootteja - Å i Lofoten nimistä paikkaa.
Yövyttiin Moskenesissa (n. 5 km Å i Lofotenistä pohjoiseen) olevalla leirintäalueella.

4.7.2010
Moskenes-Å i Lofoten-n.130 km Kiirunasta länteen
412 km

May Today Become the Day

Heräiltiin aamulla ennen yhdeksää ja kävin suihkussa ennen aamupalaa. Tällä kertaa suihku toimi! Suihkut tuolla maksoin: 10 kruunua, niin lämmintä vettä tuli 3 min. Selvisin suihkusta jopa 20 kruunulla. Yllättävän nopeasti minulta, joka yleensä viihtyy suihkussa reilut parikymmentä minuuttia.
Aamupalan jälkeen ajeltiin Å i Lofoteniin :)
Sieltä sitten ajettiin takaisin päin, kohti Ruotsia. Kun saavuttiin mantereen puolelle, käytiin ostamassa jäätelöt ja karkkia lopuilla Norjan kruunuilla. :3
Yövyttiin Ruotsin puolella, n. 130 km Kiirunasta länteen.
Sain luettua Stephenie Meyer:n Epäilyksen, oli ihan hyvä.

5.7.2010
n. 130 km Kiirunasta länteen-Kiiruna-Töre
407 km

Who cares about the world when it soon will be gone

Heräiltiin siinä vähän ennen yhdeksää.Aamupalan jälkeen lähdettiin ajamaan kohti Kiirunaa. Oltaisiin haluttu käydä autolla vilkaisemassa Kiirunan keskustaa, mutta siellä oli loppunut eilen joku festivaali, joten keskusta oli edelleen suljettu liikenteeltä. Joten käytiin vain tankilla ja ruokakaupassa. Sitten ajettiin Töreen leirintäalueelle.
Sain mummin ValoAnni-sukat valmiiksi :)
Kuuntelin melkein koko päivän PAIN:ia <3

Mummin sukat:

6.7.2010
Töre-Kalix-Haaparanta-Tornio-Kemi-Oulu-Iisalmi-Kuopio-koti
580 km

The Truth Is Out There

Heräiltiin siinä yhdeksän maissa ja syötiin aamupala. Kävin koettamassa onneani suihkujen kanssa.... Ja päädyin jälleen kylmään suihkuun... Leirintäalueiden suihkut ilmeisesti vainoaa minua...
Ajeltiin Kalixin kautta Haaparantaan, jossa tehtiin pikarundi kaupungilla. Sieltä olisi mukaan lähtenyt ihana "toppiviritelmä", jos se ei olisi ollut niin karmivan hintainen!
Sen jälkeen kierreltiin IKEA:n viereistä ostoskeskusta.
IKEAssa kiertelyt jälkeen käytiin IKEAn ravintolassa syömässä :)
IKEAn jälkeen siirryttiin Suomen puolelle ja kierreltiin "Rajalla"-nimisessä kauppakeskuksessa.
Torniosta sitten ajettiin kotiin (aikaa kului reilut 7 tuntia) ja kotona oltiin siinä vähän ennen kahta yöllä.