torstai 27. kesäkuuta 2013

Spain pt.3 - Madrid

Viimeinen varsinainen matkapostaus, Madrid - olkaas hyvät!

Sunnuntaina (21.4.) oli herätys aivan järkyttävän aikaisiin, koska meillä oli aikainen lähtö kohti Malagaa ja juna-asemaa. Junaan hypättiin joskus kahdeksan-yhdeksän pintaan (?) ja matka Madridiin alkoi. Suurimman osan noin kolme tuntia kestävästä junamatkasta nukuin (yllätysyllätys)... :D

Madridiin päästyämme menimme hotellille, joka sijaitsi (onneksi) todella lähellä rautatieasemaa. Tämä hieno patsas oli ensimmäinen mikä "pisti" silmään (hyvällä tavalla) astuessani ulos hotellin ovista.
Meidän hotelli oli siis aivan metroasema Atochan vieressä, jonka läheisyydessä sijaitsi mm. juna-asema ja maatalousministeriö - minkä kattoa tuo monumentti koristi.

Hotellilta lähdettiin yhteiselle lounaalle meidän kaupunkioppaan kanssa. Sen jälkeen meillä oli noin 6 tuntia kestävä kaupunkikävely, jonka aikana tuli nähtyä todella paljon!

Ensin menimme metrolla Solin kaupunginosaan, jossa oli paljon kauppoja yms.
Solissa sijaitsi myös ns. nollapiste.
Solista jatkettiin matkaa Plaza Mayorille.
Plaza Mayorilta lähdettiin sitten kävelemään kohti Madridin kuninkaallista palatsia.

Ryhmäkuvaa!
Koska Madridissa oli helle, meille annettiin lepotauko. Monet meistä (minä mukaan lukien) vietti sen kuninkaan palatsin puistossa - oli muuten aika hieno paikka!
Minä ja Iida (ja mun ryhmi +10....)
Tauon jälkeen lähdettiin taas kävelemään.
Oli kuuma - tuo oli varjolämpötila.... (Tämän hetkisten Suomen helteiden rinnalla tuo olisi tosin aika vilponen - tänään (tai no eilen) mun mittari näytti +34...)
Vanha posti/telekommunikaatiotalo, joka on nykyään Madridin kaupungintalo. Aika hulppea. Käytiin tuolla ylhäällä, siellä on näköalatasanne ja kivat näkymät.
Sitten lähdettiin kävelemään takaisin hotellille (suurin osa oli lähtenyt jo ennen posti/kaupungintaloa).
Sunnuntai-ilta meni aika rauhallisissa fiiliksissä ja melko väsyneenä matkustamisen ja pitkän kävelyn jälkeen.

Maanantaina meillä oli museokierros ja me suomenkieliset (+ yksi ruotsinkielinen) valittiin museoksi Prado, jossa oli vähän vanhempaa taidetta.
Ryhmäkuva, jälleen :)
Suurin osa loppupäivästä meillä olikin sitten vapaata, niin lähdettiin Soliin shoppailemaan (ostoksista lisää seuraavassa ja viimeisessä Espanja-postauksessa). Koska oli jälleen kuuma, herkuteltiin hieman tyttöjen kanssa...
Ensin käytiin Starbucksissa...
...ja sitten Ben&Jerry'sillä jäätelöllä. Jep, kyllä shoppailu on rankkaa!
Maanantaina eli viimeisenä iltana, meillä oli yhteinen illallinen paikallisessa tavernassa. Saatiin maistaa kaikkea espanjalaista naposteltavaa yms. ja tykkäsin! Nams! Nälkä tulee jo ajatellessa sitä kattausta.

Tiistaina lähdettiin sitten hyvin nukutun yön jälkeen kotiin (nyyh!). Oli aika masentavaa tulle tuolta helteistä sateiseen ja kylmään Suomeen. Meidän lento lähti Madridista joskus 10-11 aikoihin, eli kentällä oltiin jo 8 jälkeen aamulla.... Ei väsyttänyt ei. No, onneksi nukuin (taas) melkein koko lennon. Voin sanoa, että hieman uuvutti, kun kotona olin illalla joskus klo 23... Ja seuraavana aamuna kouluun kello 8. Oli pirteetä porukkaa, NOT.

Mutta, summa summarum: Madrid oli M-A-H-T-A-V-A! Joskus pitää kyllä ottaa uusiks. Paljon jäi vielä varmasti näkemättä.

Koko reissu oli mun mielestä joka sentin arvoinen ja seura todella mukavaa. Kiitos vielä kerran!

Seuraavaksi onkin sitten luvassa postausta mun tekemistä ostoksista, joten stay tuned!