maanantai 6. kesäkuuta 2011

Tyylini lyhyt oppimäärä

Luvassa jo kauan lupaamani tyylini kehitys-postaus, johon ei valitettavasti ole kuvatodisteita (paitsi blogin ajalta), mutta yritän selittää lyhyesti, mitä olen läpi käynyt näiden muutaman vuoden aikana...


Aloitetaan ala-asteelta:


Ala-asteen ajan olin todella vaihteleva pukeutuja - pukeuduin mihin halusin, kävipä se minulle tai ei. Väriyhdistelmät olivat mitä oudumpia ja printtiä löytyi jos minkälaista. (Nykyään muistelen noita aikoja kauhulla!) Farkut ja t-paidat olivat tuolloin todella kovassa käytössä.


Viidennellä tai kuudennella minulla alkoi todellinen "gootti"-vaihe. Pukeuduin vain ja ainoastaan mustaan (farkut tosin saattoivat olla siniset). Musiikkina tuolloin kuuntelin vain metallia (noina aikoina aloin kuunnella Nightwishiä ja Sonata Arcticaa). Ketjuja käytin tuolloin todella paljon ja opettajat olivat minulle aina helisemässä niistä, että "niistä lähtee niin hirveä ääni!". Huoh. Olen pienen kyläkoulun kasvatti.


Hiukset minulla olivat tuolloin melko tummanruskeat, jossain vaiheessa minulla taisi olla vaaleita palkkiraitoja. Ei enää koskaan niin leveitä raitoja! Päänahkani kiittää minua nykyään, kun en ole blondannut hiuksia vuosiin.


Yläaste:


Yläasteelle tullessani oli musta-vaihe pahimmillaan. Niistä ajoista minulla on edelleen peruina minun rakas leopardivuorinen nahkatakki (joka on siis edelleenkin ahkerassa käytössä). Seiskalla käytin todella paljon bändipaitoja, tuntui kuin minulla ei olisi muita vaatteita. Syksyllä näin minun yhdellä kaverilla mustat maiharit, ja totta kai, minunkin pitää saada omani! (Nykyään olen siis kaksien maiharien onnellinen omistaja).


Pikkuhiljaa olen yrittänyt monipuolistaa pukeutumistani, sekä värien, että uusien asioiden avulla. Värejä on tullut roppakaupalla lisää, printtejä käytän hillitymmin ja bändipaidat ovat tällähetkellä kaapin perukoilla lepäilemässä.


Nykyään käytän edelleenkin farkkuja (farkkutyttö täällä moi!) ja nahkatakkia ja maihareita, mutta olen oppinut yhdistämään muutakin kuin niitä keskenään. Olen oppinut muuntautumaan tilanteen ja fiiliksen mukaan. Kaverini ovat minua sanoneet joskus kameleontiksi, ja se pitää kyllä paikkansa, sillä jonain päivänä minut saattaa nähdä "goottina" ja jonain päivänä kollarit jalassa. Aika muutos, vai mitä? Minusta se on vain kivaa vaihtelua, on valinnan varaa pukeutua haluamallaan tavalla. Näin ollen minua ei voi lokeroida mihinkään tyyliin, olen omanlaiseni ja minulla on oma tyylini.


Nykyään pukeudun tavalla, millä haluan ja mikä näyttää mielestäni hyvältä. Välillä on toki kiva hieman repäistä ja laittaa joku "hullu yhdistelmä" vaatteita päälle ja lähteä menemään. Yritän pukea vaatteita, jotka käyvät minulle, sillä tiedän, etten ole mikään mallin mitoissa oleva, mutta haluan näyttää, että kaikki voivat olla kauniita sellaisina kuin olevat.


Kaikilla on oikeus olla kaunis.



I am beautiful no matter what they say 
Words can't bring me down 
I am beautiful in every single way 
Yes, words can't bring me down 
So don't you bring me down today
Christina Aguilera - Beautiful

2 kommenttia: