lauantai 18. kesäkuuta 2011

Those days in Paris I'll always remember

Pariisin matkalta kotiuduttu, oli kyllä mahtavat 4 päivää! Pariisin metro tuli enemmän kuin tutuksi ja kilometrejä kävellen tuli huima määrä plakkariin. Valokuvia tuli yhteensä otettua jotain 780, joten paparazzi täällä hei! :D

1. päivä

Herätys oli soimassa 5.45, jotta ehtisimme kentälle kahta tuntia ennen lentoa, joka lähti 8.30 kohti Pariisia ja Charles De Gaullen kenttää. Lento meni mukavasti nukkuessa, sillä aikainen herätys vaati veronsa, varsinkin, koska yöllä tuli nukuttua vain pari tuntia.

~paita - H&M
~nominationit

Hotellille, joka oli ihan keskustassa, päästiin siinä puolilta päivin ja ennen huoneen saamista (klo 14) käytiin syömässä ranskalaisessa ravintolassa lounasta. Kun saatiin huone, lepäiltiin hetki, jolloin minä kuvasin huonettamme:
Makuuhuone
Kylpyhuone
Ikkunasta näkyi jäätelöbaari

Lepäilyn jälkeen lähdettiin kävelemään Île de la Cité:n saarelle ja Rivolin alueelle.
Saint Michaelin aukion suihkulähde (toi oli ihan meidän hotellin vieressä)
Notre Dame
Pariisin kaupungintalo

Rivolilla käytiin hieman shoppailemassa ja kun käveltiin takaisin, löydettiin sattumalta Shakespeare and Company-kirjakauppa.

Meidän hotelli sijaitsi Latinalaiskortteleissa ja siinä ympärillä oli ihan mieletön määrä hyviä ruokapaikkoja ja kauppoja :) Katutaiteeltakaan ei vältytty!

2. päivä

Toinen päivä toi tullessaan paljon nähtävyyksiä ja tämä oli päivän asu:
~paita - CM
~nominationit

Aamupalan jälkeen (joka me nautittiin joka aamu meidän alakerrassa olevassa leipomossa) hypättiin metroon ja ajettiin Montmartreen. Siellä noustiin kaapelihissiin ja noustiin Pariisin korkeimmalle kukkulalle, jolla sijaitsee Sacre Coeur.
Sacre Coeur
Näkymät Sacre Coeurin portailta

Käytiin myös Sacre Coeurin vieressä olevassa luostarissa ja pienessä "kylässä".

Montmartresta jatkettiin matkaa Riemukaarelle ja Champs Elyseesille.
Riemukaari
Käveltiin Champs Elyseesillä jonkin matkaa ja löydettiin mm. Disney-kauppa, jossa oli tietenkin pakko käydä ihastelemassa ihania pehmoleluja yms.

Sitten hypättiin taas metroon ja ajeltiin lähemmän Eiffel-tornia. Eiffeliä ihasteltiin joen toiselta puolelta oikein aitiopaikoilta, sillä ensinnäkin emme pitäneet mitenkään pakollisena käydä tornissa, siellä oli hirveät jonot ja itse kammoan korkeita paikkoja, joten tyydyttiin ihastelemaan sitä joen toiselta puolen.
Pariisin metro-kylteissä luki joko Metro tai Metropolitan.
Eiffel-torni

Illalla käytiin syömässä yhdessä toisessa ranskalaisessa ravintolassa, jossa oli tosi hyvä ruoka! Varsinkin jälkiruokana ollut suklaamousse oli taivaallista! :P

3. päivä

~liivi - H&M
~nominationit

Keskiviikkona oli luvassa kiertelyä Louvressa. Kierrettiin egyptiläinen osasto, joka oli aika laimee kaiken sen jälkeen, mitä oli Egyptissä käydessä nähnyt. Sen jälkeen lähdettiin etsimään Mona Lisaa, jonne opastus oli erittäin heikko (ainakin siitä suunnasta, mistä me tultiin). Jossain vaiheessa alkoi vähän jopa keittämään, koska vaikka kysyttiin tietä vartijoilta yms. me oltiin melkein aina palatsin väärässä siivessä. No, vihdoin löydettiin se ja ainakin allekirjoittanut ymmärtää nyt, miksi se on niin suosittu. Kaunis, salaperäinen ja varsinkin tuon kaiken etsimisen arvoinen!

La Joconde = Mona Lisa
Louvren museo ja lasipyramidi

Louvren jälkeen käveltiin varmaan toista tuntia Rue de Rivolilla ja sen lähistöllä. Sitten hypättiin metroon ja otettiin jälleen suunnaksi Montmartre. Koska Moulin Rouge.

Illalla käytiin Seinen risteilyllä, joka oli aivan mahtava!
Reitti selityksineen
Eiffel-torni Seineltä katsottuna
Orsayn museo
 Notre Dame Seineltä katsottuna

Illemmalla käytiin syömässä todella hyvässä intialaisessa ravintolassa. Kerran aiemmin olin syönyt intialaista ja olen edelleenkin sitä mieltä, että se on aivan mielettömän hyvää! Jälkiruokana syömäni Halwa oli minulle uusi tuttavuus, erittäin hyvä sellainen!

4. päivä

~paita - Stradivarius
~nominationit

4. ja viimeinen päivä.... Tuosta päivästä ei oikein ole kuvia, sillä kierreltiin vain kaupoissa ja lähdettiin hyvissä ajoin kentälle odottelemaan. Olin kuulluut, että CDG:llä turvatarkastukset vievät aikaa, mutta itse pääsimme hyvissä ajoin läpi. Taisimme olla kentällä jotain reilut 3 tuntia ennen lennon lähtöä. Vaikka aikaa siellä olikin reilusti, saatin se kulumaan erittäin tehokkaasti pelaamalla kännykällä (:D), käymällä kahvilla ja nuuskimalla hajuvesiä Tax-Freessä (joka meidän "alueellamme" oli todella pieni). Silti ei "kaduta" yhtään, vaikka lähdettiin niinkin ajoissa kentälle, sillä kukaan ei oikein osannut sanoa, paljonko junalla menee aikaa kentälle, sillä aikataulut yms. oli tosi epäselvät.

Kone lähti joskus 19.30 ja Suomeen saavuttiin joskus vähän enne puolta yötä. Lento meni näppärästi lukiessa Lankakaupan tyttöä. Suosittelen kirjaa kaikille, jotka pitävät käsitöistä. Ensin tosin kannattaa lukea sarjan ensimmäinen osa Pieni lankakauppa. Sarjasta on tullut myös kolmas osa Lankakaupan talvi, joka on kyllä pakko etsiä jostain kätösiin, kunhan tuon kakkosen saa luettua loppuun!

Eilen ajeltiin takaisin kotiin ja nyt nämä pari päivää on mennyt lepäillessä ja lataillessa kuvia koneelle.

Ostoksista tulee erikseen postaus, kunhan saan ostokset kuvailtua.

Unohtumaton reissu kaiken kaikkiaan! Lähtisin toistekin erittäin mielellään.. ;) Saa nähdä, minne seuraavaksi mennään...

1. näyttää tosi hienolta! tuskin maltan odottaa postausta ostoksista :)

2. Anonyymi: Kiitos :) Postausta luvassa tänään tai huomenna :D

3. Oikein kivoja kuvia ja mukava postaus! ..varmaan mahtava reissu :)

4. Anonyymi: Joo, mahtava reissu tosiaan, voisin lähteä vaikka heti uusiksi!

5. oooooh miten ihanan näköistä!!! kenen kanssa olit tuolla?? ;)

6. Anonyymi: :D Olin Pariisissa äidin ja mummin kanssa. Meidän kaikkien yhteinen haave oli päästä sinne joskus.